lördag 26 mars 2016

Om jag hade organiserat en cosplaytävling

This post will be in Swedish, because it’s about a hypothetical Swedish cosplay competition.

Disclaimer: Jag har aldrig organiserat en cosplaytävling, så det är mycket möjligt att jag missar saker som en organisatör måste ta i åtanke.

Om jag skulle bli ansvarig för att organisera en cosplaytävling så hade det första jag gjort varit att kontakta alla som organiserat liknande tävlingar förut, för att se vad som gick bra och dåligt. Denna punkt tycker jag är helt självklar, det är precis som med att bygga en cosplay: man måste göra research innan man startar med ett stort projekt, och vad är en bättre informationskälla än de som redan jag genomfört sagda projekt?

Detta är dock min vision:

Ur en tävlandes synvinkel

En cosplaytävling är ingenting utan de tävlande, de är stjärnorna i showen och ska behandlas därefter. De är inte boskap som ska fösas runt, de är entusiastiska individer som har betalat för att få vara med. Därför är det viktigt att de tävlande mår bra och att allt går så smidigt som möjligt för dem.

Den tävlandes resa börjar vid släpp av eventets hemsida. Där ska det finnas tydlig information om hur tävlingen kommer att gå till, vilka kategorier det finns, vad reglerna är, etc. Denna information ska vara skriven så att en cosplayare som är på sitt första konvent, på sin första cosplaytävling, ska ha full förståelse. Var övertydlig och förklara även sådant som du som erfaren kanske tycker är självklart. Här ska det även finnas en beskrivning av hela processen, och en kalender med viktiga datum.

Nästa steg är släppet av cosplaypassen. Dessa pass bör ha en symbolisk summa på max 100 kr, och ska finnas i begränsad upplaga (antalet ska ligga i underkant, ett andra släpp av cosplaypass kommer att komma senare baserat på vilka kategorier som ansöks till av de som köper vid detta släpp). Till cosplaytävlingen köper man ett så kallat ”blankt” cosplaypass, d.v.s. ett pass som inte är knutet till en särskild kategori. Du ansöker om kategori vid ett senare tillfälle. Detta för att ha bättre kontroll över att varje cosplayare tävlar i ”rätt” kategori. Plus att det ger ett visst lugn att inte behöva bestämma kategori redan vid biljettsläpp, för så långt innan tävlingen så är det sällan man vet ifall ens cosplay kommer bli värdig säg en plats i Master.

Kategori-ansökan sker i ett Internet-baserat system och öppnar samtidigt som biljettsläppet (för de som redan då vet vilken kategori de vill tävla i). Det är inte först till kvarn, utan ansökningarna kommer samlas in under viss tid, för att sedan gås igenom vid ett visst datum. Detta sista ansökningsdatum ska tydligt framgå.

När vi går igenom ansökningarna så ser vi till att de tävlande hamnar i ”rätt” kategori, i första hand den de sökt att få var med i, men om de inte har rätt att vara där så kommer en annan kategori att föreslås. Ansökningarna ska gås igenom av folk som har insikt i det svenska cosplaycommunityt. Efter att ansökningarna gåtts igenom så kommer vi veta exakt hur lång tid tävlingen tar, och om det då kommer finnas tid till att fler tävlar så kommer ett andra släpp med pass. Detta andra släpp ska tydligt kommuniceras i förväg.
(Edit: tidigare stod det att även domarna skulle gå igenom dessa ansökningar, detta har tagits bort efter feedback).

Nu har alla fått sina kategorier. Den tävlande prokrastinerar hela vägen fram till veckan innan tävlingen, dygnar fem dagar i streck och gråter ögonen ur sig av stress, men lyckas ändå bli klar på tåget till eventet.

Den tävlande anländer till konventet. Det är nu dags att anmäla att man är på plats. Detta ska helst ske innan ett visst klockslag så att vi vet ifall någon hoppat av. Vid denna anmälan så får de tävlande sitt startnummer, genrepstider, sista-minuten information, och en folder med viktiga tider och annat som är bra att veta.

De som tävlar i Master har sin förbedömning dagen innan tävlingen.

Vid genrepet samlas alla Novice, Intermediate, och Master utan performance (mer om detta längre ner) vid scenen (kanske får dela upp det i ett par grupper beroende på hur många det är). Vi går igenom hur tävlingen kommer gå till för dem, de får testa att stå på scenen och känna av den. De som har större cosplays får även chans att testa att ta sig upp på scenen (det bör finnas en ramp).

Genrepet för Master med performance och Sketch är betydligt längre. Varje tävlande/grupp får en egen tid då de får möjlighet att repa sitt framträdande. Helst ska de få möjlighet att gå igenom sina framträdanden i sin helhet minst två gånger, plus lite extra tid för annat. Förbedömning för Novice och Intermediate sker samtidigt som genrepen.

Det är tävlingsdags. De tävlande står backstage och är så sjuuuukt nervösa. Det finns tillgång till vatten och icke-kladdiga snacks/frukt. I den här nervositeten och peppen är det svårt att tänka klart eller att fokusera på något annat än vad man själv ska göra på scen. Därför är det viktigt att det finns gott om funktionärer som ser till att de tävlande vet var de ska och när de ska upp på scen. De tävlande ska INTE behandlas som boskap, de är artister, inte djur!

Va? Är det redan över? Adrenalinet pumpar fortfarande. Efter tävlingen så är de tävlande fria att göra vad de vill. Mingla med publiken? Ta av sig helvetesdräkten jag vill aldrig se den mer!!! Ta en dusch? Njuta av resten av konventet och känna sig fett stolt över att ha lyckats genomföra sin första tävling?

Om man vinner något så blir man uppringd under kvällen/natten/följande morgon (beror på hur lång tid det tar för domarna att bestämma sig). Vinnarna ska då infinna sig vid prisceremonin som är en del av avslutningen. De får sina priser och publikens jubel.

De olika kategorierna

Novice
Novice är en kategori för de som inte tävlat så mycket förut. För att få tävla i denna kategori så får man inte ha vunnit något pris på en tävling tidigare. Förbedömningen är kort och avslappnad där man inte går in på detaljer, det är endast en chans för domarna att se cosplayen på nära håll. Förbedömningen är frivillig (men om man inte går på den så kan man inte vinna priser för hantverk). På scen gör man en så kallad ”walk on”. Man går upp, poserar i 5-10 sekunder, och sedan går ner.

Intermediate
Intermediate är kategorin för majoriteten av de tävlande. Det är här man tävlar om man känner sig lite varm i kläderna, eller om man som nybörjare vill utmana sig själv. Man får inte tävla i Intermediate om man vunnit Bästa Intermediate (eller högre). Förbedömningen är lite mer seriös än för Novice. Domarna ställer lite mer ingående frågor. Förbedömningen är frivillig (men om man inte går på den så kan man inte vinna priser för hantverk). På scen gör man en så kallad ”walk on”. Man går upp, poserar i 5-10 sekunder, och går ner.

Master
Master är kategorin för de som verkligen satsar på cosplay. Det är här man tävlar om man vill tävla på riktigt hög nivå, eller om man verkligen vill utmana sig själv. För att få tävla i Master måste man få sin ansökan godkänd, vilket baseras på ens tidigare arbete, work in progress bilder, personlig brev, och engagemang. Förbedömningen är mycket genomgående och sker dagen innan tävlingen. Cosplayen ska då ligga i delar på ett bord, så att domarna verkligen kan detaljgranska arbetet. Förbedömningen är frivillig (men om man inte går på den så kan man inte vinna priser för hantverk). De som deltar i Master har även möjlighet att göra ett performance på max 3 minuter (tänk längden på en låt i Melodifestivalen). Även performance är frivilligt (men om man inte har ett så kan man inte vinna priser för performance). Både förbedömning och performance är krav för att kunna vinna Bästa Master.

Sketch
I sketchtävlingen tävlar man i grupp (eller ensam) för att in character underhålla publiken. Detta är inte en performancetävling, utan fokus ligger på underhållning. Vi vill se humor, känslor, nörderi, referenser, och gemenskap.

Ur publikens synvinkel

För publiken är cosplaytävlingen en chans att se snygga cosplays, heja på sina vänner, men kanske främst är det underhållning. Därför är det viktigt att se till att publiken har det bra, och att hela tävlingen är underhållande.

Ett första steg för att göra det bekvämt för publiken är att hålla tävlingen inomhus, vid en scen som har bra stolar (tänk en stor teater). Publiken ska ju orka se på hela tävlingen, som troligen kommer hamna på runt 3 timmar, och det orkar man aldrig med om man måste stå upp eller sitta på golvet/asfalt. En bra inomhusscen ger också möjlighet att få bra ljud, ljus, och effekter.

Tävlingen inleds med en introsketch. Denna sketch är skriven för att peppa igång publiken, det ska vara energi, pepp, och igenkännbarhet.

Efter introsketchen kommer konferenciererna och förklarar hur tävlingen kommer gå till, och hur man röstar. Ja du läste rätt. Jag vill återinföra Publikens Val.

Sedan sätter själva tävlingen igång med alla walk-on tävlande: Novice, Intermediate, och de i Master som inte har performance. De kommer i kategoriordning så att publiken hänger med. Att ha det i kategoriordning gör också så att man får en känsla av hur långt in i tävlingen vi har kommit, så att det inte känns som att det håller på i evigheter.

När alla walk-on är genomförda kommer en mellanakt-sketch.

Därefter börjar Master Performance, och efter det kommer de tävlande sketcherna. Mellan varje performance och sketch så är det en mini-sketch. Mini-sketcherna är mycket korta och är till för att fortsatt ge underhållning medan scenen görs i ordning för nästa performance/sketch.

Hela tävlingen avslutas med en outrosketch. Alla icke-tävlande sketcher (intro, mellanakt, mini, och outro) är av samma grupp, och det bör finnas en röd tråd genom alla sketcher. Detta för att showen ska kännas välpaketerad.

Ur en domares synvinkel

Eftersom jag har dömt en del cosplaytävlingar så vill jag även ta med denna synvinkel.

Domarna ska väljas utifrån deras förmåga att döma, inte utifrån om de vunnit fina priser. Domarna ska också väljas så att de kompletterar varandra, ingen domare kan allt, men ofta är de specialiserade inom vissa områden. Om det tas in utländska domare så ska det finnas minst lika många domare som är insatta i den svenska cosplaykulturen.

Domarna ska så tidigt som möjligt få tillgång till de tävlandes anmälningar, work in progress bilder, och framförallt referensbilder. Domarna förväntas göra utförlig efterforskning om karaktärerna. Utskrivna referensbilder ska även finnas på plats vid förbedömningen.

Det ska finnas riktlinjer om vad som ska fokuseras på, och tydliga regler kring vad som ger poäng och hur mycket poäng man kan få.

Vid förbedömningen ska de tävlande ha fasta tider som de ska bedömas på, och mellan varje bedömning ska det finnas ett par minuter för överläggning.

Under tävlingen så ska domarna kunna se allt som sker på scen, och efter tävlingen så ska det finnas ett dedikerat rum där domarna ostört kan överlägga hela natten om så behövs. Efter överläggning så ska poängen lämnas över till oss, det är sedan vår uppgift att ringa in vinnarna.


Edit: 

Efter att jag publicerat detta så har en diskussion angående förbedömning vs efterbedömning för Novice och Intermediate uppstått. Jag motsätter mig inte något av dem. Jag skrev om förbedömning här för det var det som kom till mig när jag skrev detta. Efterbedömning kan fungera bra det också, och har fördelen att det är tidseffektivt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar