söndag 29 juli 2012

NärCon2012 och NCC


Torsdag:
Kom till konventet ca 3 timmar innan insläpp, köpeppen var inte lika hög som förra året. Det saknades musik. Kom snabbt in efter insläpp. Spenderade hela dagen åt att filma cosplayare och prata med nya och gamla vänner.
Dagens höjdpunkt var att jag blev inbjuden till en photoshoot/videoshoot med en riktigt bra Sailor Moon grupp.

Fredag:
Första halvan av fredagen hade jag dedikerat till ”Sveriges största cosplayschack”, jag hade fått förfrågan från CBGs ledare att filma schacket åt dem. Fick VIP tillgång och en riktigt bra reserverad plats att filma från. Fick äntligen användning av mitt stativ.
Andra halvan av fredagen tillägnades Cosplaytävnlingen. Jag köade i två timmar och fick en bra plats nära mittgången. Tävlingen höll riktigt bra kvalitet; Cosplayarna var alla riktigt bra, sketcherna bättre än någonsin och konferenciären/mellanskecherna underbart underhållande. Efter tävlingen kände jag mig helt uppfylld och NärCon kunde för min del lika gärna sluta där. Men tyvärr blev det inte så…

Lördag:
…för på lördagen var NCC. Nordic Cosplay Championship, en cosplaytävling enbart för nordens absolut bästa cosplayare. Cosplayarna var mycket bra, men arrangemanget runt omkring var riktigt riktigt pinsamt dåligt. Köade i fyra timmar för att komma in, varav en timme var för att öppningen blev försenad. Hela arrangemanget höll på i 45 minuter, varav större tiden var det helt tyst, eller så spelade ett okänt band på scenen. Tekniken strulade hela tiden. Jag var riktigt besviken. Hade NCC ens varit i närheten av fredagens cosplaytävlings shownivå hade det varit bra, men nej.

Söndag:
Det enda som hände på söndagen var att priserna delades ut. Enligt mig vann helt klart rätt cosplayare. Lista kommer om jag kan få tag på en.

Betyg
NärCon: 4.5/5
NCC: 1/5

Till NärCon:
Underbart och riktigt bra konvent, precis som man väntar sig. Synd bara att ni inte insåg ”Sveriges största cosplayschacks” awesomeness förens mitt under schacket då ni satte upp NärCon loggan i bakgrunden. Lite fult med tanke på att ni inte ens brytt er om att bygga upp en scen åt CBG, så schacket fick hållas på ett par lastpallar.

Till NärCons Cosplayansvariga:
Tävlingen höll bra kvalitet, det var en riktigt bra show. Nästan lite för bra. Ni glömde meddela hur länge man kunde rösta, så jag tog det säkra före det osäkra och röstade medan tävlingen höll på. Det gick ganska bra, problemet var bara det att det var så otroligt många bra cosplayare, och SMSet man skulle skriva var så väldans långt att jag satt större delen av solotävlingen och knappade med telefonen. Kortare SMS nästa gång, tack.

Till NCC:

1 kommentar:

  1. Aaah, det förklarar varför du satt i CBG rummet fast du inte var en spelpjäs. xD Underbart att du fick filma, då vet jag garanterat att schacket kommer dyka upp på Youtube!

    Tack för ett bra konvent!

    SvaraRadera