tisdag 1 maj 2012

DinoCon:01


DinoCon:01, ett halvlitet konvent i Västerås den 28 april till 1 maj, fick inleda den här sommarens konventsäsong. Det var roligt att träffa och umgås med folk igen, och efter det här konventet börjar jag förstå varför folk säger att de går på konvent ”för att träffa folk”. För det fanns ärligt talat inte så mycket annat att göra. DinoCon hade de vanliga rummen med tv-spel, karaoke, pyssel och försäljning. Men sen då? De hade ursprungligen inte ens ha en cosplaytävling. Jag spenderade tiden genom att prata med gamla och nya vänner, så jag hade egentligen aldrig en dötråkig stund, trots att konventet i sig stundvis kändes som det somnat. Hade jag inte känt folk sedan tidigare, eller om det här var mitt första konvent, så hade jag nog givit upp konventandet helt och hållet. Planering och schaman var skandalöst dåliga, särskilt sovsalarna; På Internet stod det att sovsalen skulle vara öppen 19-12, i verkligheten var den öppen 21-09, vilket var riktigt knöligt då garderoben var öppen 09-21, så det blev jobbiga köer i garderoben för att hinna få ut sovgrejjer innan garderoben stänger, men utan att behöva bära på dem för länge. Trots allt detta har jag lyckats skrapa ihop några höjdpunkter:


  • Vännerna. Som jag sa så var det mina gamla och nya vänner som gjorde det värt att åka. En ”shout-out” och tack till Johanna, Filip, Hanna, Sofie och den söta Sailor Moon-cosplayaren.
  • Cosplay. Jag cosplayade Sailor Jupiter, både i och utanför cosplaytävlingen. Även om DinoCon inte höll i någon cosplaytävling, så gjorde det besökande konventet KawaiiCon det. Min cosplay var riktigt populär, och den satt mycket skönare nu än vad den gjorde på YoiCon. Den var så populär att jag kom på delad andraplats i publikens val, tillsammans med Sofie (Kirin Armor från Monster Hunter). En andra cosplay-höjdpunkt var att jag hittade en jättesöt Sailor Moon cosplayare. Vi poserade tillsammans och drog till oss en del fotografer, och utanför cosplayen så pratade jag en del med henne och hennes äldre syskon(?).
  • Profiler. Denna punkt är lite av en egotripp för mig själv. Det fanns ett par ”profiler”/”kändisar”/”alla vet vilka de är” på DinoCon, så som Shookie Monster. Jag pratade lite med huvudarrangören Raichi, och hon satte mig i samma kategori när hon sa något i stil med: ”/…/vi har ju både dig och Shookie Monster”. Det var väldigt ego-boostande. 
  • Dubbelgångaren. I ett par konvent nu så har folk misstagit mig för att vara någon annan, att de sett mig på konvent jag inte varit på och liknande. På DinoCon fick jag äntligen träffa min dubbelgångare. På håll, och om man inte vet att det finns en annan, så kan jag förstå varför folk blandar ihop oss.

Över lag var DinoCon:01 ett ganska händelselöst konvent. Jag har insett att jag inte är en små-konvents-människa, jag föredrar nog trots allt de större konventen, så som UppCon och NärCon.
Betyg: 2/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar