onsdag 11 januari 2012

YoiCon:3


I helgen har jag varit på YoiCon:3, ett litet konvent i Karlstad. Mitt tredje konvent överlag, och mitt första mindre. Konventets storlek (ca 150 pers, inklusive personal) gjorde att det fick lite av en ”alla känner alla”-känsla. Även om det alltid fanns något att göra enligt schemat (som för övrigt var riktigt punktligt) så var det inte alltid som jag kunde hitta något som passade mig. Under dessa dötider var det bra att ”alla känner alla”, och det är en av många saker jag tycker om bland konventare; jag satte mig med någon och började prata. En aktivitet som jag dock deltog i var ”Hur Många Drakar”, där man skulle hitta bilder på drakar runt om i lokalen. Hade jag inte råkat räkna samma drake två gånger så hade jag fått perfekt poäng. Trots detta vann jag tävlingen och åkte hem med en mjukis-drake.

Detta var även konventet då jag debuterade och ”test-körde” min cosplay Sailor Jupiter. Jag fick en del välbehövd hjälp från Rosie, Erika och Jessica. Att crossplaya var riktigt roligt. Särskilt alla blickar och alla positiva kommentarer. Jag fick på omvägar höra att arrangörerna funderade på om de skulle tvinga mig att vara med i tävlingen, men att de aldrig tog i akt att fråga. Hade de frågat så skulle jag tackat ja. Fick även höra att de som deltog i tävlingen blev förvånade när de inte såg mig på repetitionen. Rent allmänt så var det många som sa att om jag hade deltagit i tävlingen så skulle jag ha vunnit. Annat som sades var att jag hade väldigt långa och snygga ben, att jag gick väldigt bra i högklackat och att det var ett par som misstog mig för tjej. Dagen efter, när jag var civil igen, och pratade med samma personer som jag pratat med som Jupiter så kände de inte alls igen mig :)

Helt klart en av mina bästa cosplayerfarenheter.

Till nästa gång jag bär Sailor Jupiter (MeuwCon) måste jag förlänga kjolen (alternativt fästa den längre ner), och göra peruken större (har en röd rand i pannan som inte lär försvinna på ett tag), skaffa nytt/bättre smink och möjligen göra brösten mer realistiska.

Sist men inte minst vill jag nämna mina (nya och gamla) vänner som fick med mig på YoiCon, och som gjorde tiden där bra; Rosie, Erika, Jessica och Eli.

YoiCon får en svag 3 / 5
Skulle varit en 2a, men min cosplay och mina vänner höjde betyget ett steg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar