söndag 7 augusti 2011

NärCon:X

4-7 augusti 2011; Linköpings Universitet

Torsdag
Jag börjar min NärCon-upplevelse genom att bära en tung och en otymplig cosplay till konventet. Tetrisbiten var dessutom tvungen att monteras isär för att jag skulle kunna få in den på tåget. Väl framme i kön monterade jag ihop den igen. I kön peppades det och stämning byggdes. Efter incheck får jag hjälp av Jackie och en random att bära Tetris till sovsalen (som låg lite för långt bort). När jag kommer tillbaks från sovsalen ser jag en Sheik, vi pratar lite kort och jag ger henne mitt nummer. Under resten av dagen träffar jag och plockar upp randoms som jag lär känna. Vi började som två, gick snabbt till tre och sedan vidare till sju. Vi går runt och orienterar oss på området så att vi hittar ordentligt.

Fredag
När jag vaknar på morgonen upptäcker jag att någon lagt sin väska på min Tetrisbit, så den är helt förstörd. Jag blev skapligt arg. På konventet hittar jag ett cosplay-schack där jag sedan kom att hänga större delen av dagen. Blev befordrad till Kameraman och sedan till VIP. Jag spelade in första schacket. Sedan rusade jag iväg för att se på Vic Mignogna. En av konventets många höjdpunkter var att på prata med honom. Sedan lyckas jag fånga ”Ouran High School Host Club”, jag bad om 10 sekunder; Kyouya ordnade flera minuters fotografering utomhus. Hela ”Host Club” var otroligt snygga och fantastiskt in-character. När jag har det jag vill ha går jag tillbaks för att kolla på det andra cosplay-schacket. Jag avslutar dagen genom att förbereda min cosplay för morgonen.

Lördag
Jag cosplayar Sheik större delen av dagen. Som vanligt tog det 1,5 timme att ta på sig allt (det slår aldrig fel). Dock måste jag vid fyra tillfällen gå tillbaks och laga peruken som hela tiden ville viras upp. På konventet hittar jag den andra Sheik ganska snabbt. Vi pratar och poserar tillsammans ett tag tills det är dags för mig att gå till min photoshoot. Jag hade nämligen anmält mig till cosplayfotografering med ”Roboman”. Det var första gången jag fotograferades på det här sättet av en professionell fotograf, och det var jättekul. Ytterligare en av höjdpunkterna med konventet. Efter photoshooten hittar jag tillbaks till Rosie (den andra Sheik) och vi spenderar större delen av kvällen tillsammans (tredje höjdpunkten), med början på Cosplayuppvisningen. Den höll varierande kvalitet, men Norrländsk Cosplayfront ägde som vanligt. Sedan påbörjade vi cosplayparaden, men avbröt den då fötterna inte klarade mer. Spelade lite SSBB (båda som Sheik, det gick inge vidare för någon av oss). Tillsist gick vi och hade en liten egen photoshoot där vi lekte runt lite i träd och bland stenar. Sedan byttes det om till civilt. Sent på kvällen bjöds det på gratis kladdkaka.

Söndag
Sista dagen bestod mest av att packa ihop, prata med nyfunna vänner och sedan åka hem. Hemfärden krånglade en del för mig, men jag kom hem till sist.

Hela konventet var awesome och jag hade så mycket roligare än på UppCon. Det var en mycket mer avslappnad atmosfär och jag hittade många nya vänner. Jag ger NärCon:X 5/5 i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar