söndag 5 juni 2011

UppCon:11

Mitt första konvent och jag är helt tagen. Sådan känsla, sådan atmosfär och sådana fina cosplays.

Tid och plats:
UppCon:11 hölls inne på Uppsala Konsert och Kongress (UKK) och ute på Vaksala Torg, dit även allmänheten hade tillträde på söndagen. Konventet pågick i tre dagar 3-5 juni 2011.

Kommunikationer:
UKK ligger centralt i Uppsala med kort gångavstånd till Centralstationen.

Mat:
Med UKKs centrala läge hade man som besökare hela Uppsala centrum för att hitta något att äta (t.ex. ICA inne på Kvarnen rakt över gatan för den som vill ha mat snabbt och relativt billigt). Det fanns även en del matförsäljning inne på konventsområdet, dock testade jag aldrig dessa.

Köer:
Nytt för I år var att man kunde hämta ut sitt konventsband upp till två dagar innan konventet. Jag hämtade mitt på onsdagen. Så för oss som hämtade tidigare tog det inte lång tid att komma in. Efter en viss försening (som inte var ovanliga under konventet) så kom jag in efter 10 minuter. Jag stod uppskattningsvis i mitten av kön.
Sedan väntade bagagekön. Den var fruktansvärt lång och långsam. Som tur var bodde jag på Hotel Park Inn så jag förvarade mitt bagage där.
Det var även nytt för i år med platsbiljetter till de större evenemangen. Jag hade platsbiljett till både Invigning och Avslutning
. Detta var mycket bekvämt.
För att sammanfatta köerna: Har du hämtat bandet i förväg, bor på hotell och köpt platsbiljetter så var köerna nästan obefintliga. Annars kommer det vara en mardröm för dig.

Evenemang:
Det fanns mycket att göra på UppCon:11, dock var schemat inte särskilt välorganiserat med flera jobbiga krockar. Fortsättningsvis blev nästintill allt försenat och uppskjutet, vilket gjorde att man inte kunde lita på schemat längre. Personalen var även dålig på att annonsera ut dessa schemaförändringar.
Dock var de evenemang jag gick på helt fantastiska, särskilt invigning och avslutning. Jag gick även på två olika cosplay-föreläsningar. En om perukstyling och en om dräkttillverkning med okonventionella material.

Cosplay:
Det fanns väldigt många cosplayare, och flera väldigt bra. Särskilt på lördagen som var den stora cosplaydagen. Jag deltog i cosplaytävlingen med Sheik. Organisationen kring detta var aningen kaosartat. Genrep vid 09:00, Tävlingsfoto vid 11:00 (vilket gick helt åt helvete) och sedan skulle vi befinna oss backstage vid 17:00. Scenframträdandet var nervöst, och sedan helt plötsligt var det över.
I övrigt var det mycket roligt att gå runt i UKK och på torget i min cosplay. Jag kunde inte gå någonstans utan att jag blev stoppad för en bild eller en kram. Helt klart det bästa med hela konventet.

Betyg:
Jag ger UppCon:11 4/5. Detta för en magisk och episk upplevelse på mitt första convent. Dock med
planeringsmissar, dålig kommunikation från personalen och ”trasiga” rulltrappor”.

Foto: Shila Forsman

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar