lördag 18 juni 2011

Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D

Jag har precis spelat ur Legend of Zelda: Ocarina of Time 3D. Då OOT är mitt favorit-Zeldaspel, och då jag spelat OOT på både Nintendo 64 och GameCube så kan jag spelat innan och utan. På två dagar (nästan) non-stop så har jag klarat normalversionen med alla Piece-of-Heart, 100 Golden Skulltula, 4 Flaskor och alla vapen. 100% helt enkelt.

3D-effekterna var i vissa fall lite för starka för mig, men då det går att ställa in graden av 3D så var detta inget problem. Har man dessutom spelat en del andra 3DS-spel tidigare så har ögonen vant sig.

Förutom de uppenbara 3D-effekterna så fanns det en del andra förändringar från originalet. Denna version var mycket lättare, även för den oinvigde.

Om man fastnat och inte vet vad man ska göra kan man uppsöka en av två speciella Sheikah-stenar som ger dig väldigt avslöjande ledtrådar. Jag testade detta en gång för att se hur det fungerade. Bra för den som är vilse.

Vattentemplet hade fått sig en ”nerf”. Mycket tydliga visuella ledtrådar visar vart du ska gå. Trots detta lyckades jag missa en nyckel.

Jag blev besviken på bossfighten mot Ganon. Han var betydligt mindre och inte alls lika skrämmande. Nästan varje boss som har en ”weak-spot” har fått den markerad med någon slags självlysande textur.

Bron över till Ganon’s Castle har fått en annan design.

Ugglan pratar mindre, men har fortfarande Yes/No valen i fel ordning.

Navi är lika tjatig som vi mins henne. Nu tjatar hon även om att du bör spara och ta en paus.

Sheik har fått ett nytt rörelsemönster och modellförändringar som överlag ger hintar om en mer feminin kropp. Sheik har ett lite annorlunda sätt att visa sin sanna identitet, jämfört med originalet.

Det är svårt att rulla framåt för att undvika skada efter ett fall, analogspaken är väldigt känslig.

Man kan sikta med t.ex. bågen med antingen analogspaken, eller genom att röra på hela 3DSen. Detta gav en ny nivå till bossfighten i Forest Temple. I övrigt var det mycket lätta att få bra precision.

Hela Hyrule har fått ett rejält ansiktslyft med nya texturer, förbättrade modeller och snyggare animationer.

Jag vet inte när det låstes upp (jag upptäckte det strax efter att jag fått Master Sword); om du som ung går och lägger dig i din egen säng så kan du göra Boss Challanges där du möter bossar du redan dödat. Jag har ännu inte provat detta.

Ni som spelat det gamla Ocarina Of Time kanske minns SuperMario-porträtten som man kan se genom två fönster i Hyrule Castle, innan man pratar med Zelda. De är inte längre kvar, men det finns något annat där. Prova att skjuta det med slangbellan.

När du besegrat Ganon första gången så låses Master Quest upp. Det ska tydligen vara samma Master Quest som fanns till GameCube, fast alla fiender slår dubbelt så hårt och hela Hyrule är spegelvänt. Jag har ännu inte testat detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar