söndag 1 maj 2011

Tanto

[ENG]
11h – 368 kr
Beskrivning:
Sheiks vapen, en tanto (längre kniv, mindre katana). Används aldrig i Super Smash Bros. Brawl, trots att den är en del av dräkten. Av denna anledning (och av säkerhetsskäl) går det inte att dra ut den ut skidan.

Material:
Tanton och skidans dekorationer består av 0,5mm plåt. Skidan och handtaget består av 1mm naturgarvat läder.

Metod:
Jag mätte noggrant och gjorde flera beräkningar för att få tantons längd och vinkel lätt. Sedan klippte jag ut kniven ut plåten, använde ”plåt-sandpapper” för att runda av vassa kanter. Skidan och handtaget syddes runt tanton och metalldekorationerna bankades sedan fast.

Problem och lösningar:
Den första versionen av tanton bestod av trä. Detta visade sig dock vara problematiskt och jag fick den aldrig att se bra ut. Hade jag börjat arbeta i metall med en gång hade jag sparat tre timmars arbete.
Ett annat problem var att det röda rutnätet trasslade upp sig. Detta löstes med att limma fast tråden.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar