söndag 1 maj 2011

Färgning

[ENG]
3h – X kr


Beskrivning:
Färgningsprocessen. Sheik är blå, inte naturfärgad.

Material:
Jag använde mig av läderfärg av märket ”Eco-Flo All in one”

Metod:
Efter flertalet tester kom jag fram till att för att läderfärgen ska fästa så måste ytan ruggas upp. Jag använda mig av två olika verktyg för detta; den stålborde jag använde för att rengöra ringbrynjan, och en platta som används i slipmaskiner (hade inget sandpapper hemma).
Jag använde mig av vanliga disksvampar för att fördela ut färgen jämnt över lädret. För att få olika nyanser så fick jag arbeta på olika sätt. För den vanliga blåa färgen var det bara att färga som vanligt. För den ljusare blåa strök jag lätt över lädret med svampen och torkade snabbt av färgen med papper. Och för att få den mörkare blåa färgade jag i flera lager, varannan blå, varannan svart.
En stund senare, när jag limmade fast fodret på lårlädret så upptäckte jag att tyglim löser upp läderfärg. Detta använde jag till min fördel för att få till en sliten yta på lädret. Jag smetade ut limmet och torkade snabbt bort det med papper. Det gav en riktigt bra effekt. På liknande sätt fick jag till de ljusare kanterna på armlädret; jag gnuggade in lim med svampen och arbetade bort flera av lagren.

Problem och lösningar:
Inga problem uppstod, bara oväntade fördelar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar