torsdag 7 oktober 2010

Skor

[ENG]
10,5h - X kr

Beskrivning:
Ett par blåa läderskor med ringbrynjedetaljer

Material:
Skorna är huvudsakligen sydda i läder, delar av skorna är i ringbrynja. Jag valde att använda samma svarta stretchtyg som jag har i understället som bakgrund.

Metod:
Under min research så fann jag att praktiskt taget alla ”fuskat” med skorna. De tar ett par gamla skor och täcker dem sedan med tyg. Då jag sagt att jag ska använda äkta material så tänkte jag att jag kan lika gärna gå hela vägen och handsy skorna också. Sagt och gjort. Jag experimenterade med tidningspapper för att få ett bra mönster. Sedan var det bara att damma av mina skomakarskills. Jag har handsytt läderskor förut, detta var dock fyra år sedan. Att sy skor är inte så svårt, när man väl vet hur man gör. Det är lite ansträngande att sy i sulan, men med en bra tång går det.

Problem och lösningar:
Första problemet jag stötte på var att min syl gick av. Ingen syl = inga skor. Så jag fick vänta ett par dagar innan min nya syl kom på posten.
Nästa problem var att det var svårt att fästa ringbrynjan i tyget, och samtidigt kunna ta på sig skorna utan att ha sönder sömmen. Till detta hör också att jag var väldigt trött när jag kom till detta sista stadie i skotillverkningen. Skorna var för övrigt en av de delar som tagit längst tid att tillverka. Jag löste problemet genom att ta mig en natts sömn och fortsätta utvilad dagen efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar