torsdag 30 september 2010

Tabarden

[ENG]
5h – 343 kr


Beskrivning:
Sheik är inte Sheik utan sin tabard med det klassiska röda Sheikah-ögat. Detta är nog den symbol som de flesta identifierar Sheiks utseende med, därför var det viktigt att få den rätt.

Material:
Tyget är ett vitt linnetyg. Färgen är tygfärg köpt på Panduro.

Metod:
Jag började med att klippa till ett 150x70cm vitt linnetyg. Ena kortsidan sydde jag fast i ryggdelen av korsetten. Efter flertalet tester klippte jag till ett hål för huvudet och klippte sedan tabarden så att den fick rätt längd och form.
Sedan tog jag en blyertspenna och ritade ut ögats mönster. Jag målade allt med textilfärg. Det var en nervös process, men det blev bra tillsist.

Problem och lösningar:
Tabarden har varit en av de få delar som jag blivit tvungen att kompromissa. Jag vill ju ha allt i äkta material. Det har dock varit otroligt svårt att få tag på tillräckligt böjbar metall. Så efter många om och men så beslutade jag mig för att brodera ”metalldetaljerna” istället.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar