tisdag 3 augusti 2010

Underställ

[ENG]
3h – 335kr

Beskrivning:
Understället används som grund för dräkten. Det finns många ”luckor och hål” i dräkten som annars skulle blotta naken hud. Modellskaparna löste detta med ett svart supertight underställ.

Material:
Svart baddräktstyg. Jag ville ha ett stretchigt och slitstarkt svart tyg som man inte kan se igenom.

Metod:
Understället är sytt i två delar (under- och överdel). Jag använde inget mönster, utan gjorde helt enkelt så att jag la mig på tyget och klippte längs kroppen. Detta gjorde understället supertight.

Problem och lösningar:
Jag har en väldigt gammal symaskin som inte klarar av att sy stretch-söm. Så jag fick nöja mig med vanlig zick-zack. Detta gav som följd att sömmen ibland gick upp i sidan på överdelen.
Ett annat problem var att överdelen hela tiden ville rulla upp och blotta magen. Detta löstes med att först fästa överdelen med säkerhetsnålar i trosan, och sedan fästa underdelen långt upp på överdelen. Men inte för långt upp, särskilt inte i ryggen, för då kan jag inte börja mig framåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar