tisdag 3 augusti 2010

Ringbrynja

[ENG]
4h – 317kr

Beskrivning:
En blå, sliten ringbrynja. För att skydda vitala delar i bröstkorgen.

Material:
Ringbrynja i fjäderstål med blandade vanliga och nitade ringar.

Metod:
I vår familj är det inte bara jag som är lajvare, utan även min bror. Då jag inte har en egen ringbrynja var han vänlig nog att donera sin gamla. Den var jättestor! Jag fick börja med att ta bort flera decimeter ringbrynja så att den inte längre gick till knäna på mig. Sedan försökte jag göra den lite tightare. Det var inte det lättaste och slutade med att jag gav upp det och lät den vara som de var. Ringbrynja är inte lika superstretchigt som baddräktstyg, så det är en fysisk omöjlighet att göra den smalare vid midjan än vid axlarna, om man sedan vill kunna få på sig den.
När ringbrynjan fått önskad passform (eller så nära som det gick). Rengjorde jag den med stålborste och målartvätt. Varför gjorde jag inte detta innan? Mest för att jag är lat. Jag rengör hellre en midjelång brynja än en knälång.

Problem och lösningar:
Vid färgningen så tog färgen slut, jag hann dock få ett tillräckligt bra resultat. Faktiskt bättre än tillräckligt. I och med att jag inte fick perfekt täckning överallt så ser den inte bara blå ut, den ser blå och sliten ut. Awesome!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar