tisdag 3 augusti 2010

Korsett

[ENG]
9h – X kr


Beskrivning:
En korsett för att skapa stabilitet och lite kvinnligare former. Snörning på framsidan.

Material:
Korsetten är sydd i 1mm naturgarvat läder. En riktig korsett skulle antagligen ha tillverkats i tjockare läder. Men jag kände att jag måste kunna röra på mig, så valet landade på ett lite tunnare läder.

Metod:
Korsetten var ett helvete. Den består av sex bitar som ska handsys ihop perfekt och se bra ut tillsammans. Utan mönster och endast mina referensbilder att gå efter så var det ”pain in the ass” att få den bra.

Problem och lösningar:
Jag råkade göra den för stor, så jag fick skära bort en hel decimeter från framsidan, vilket gjorde att formen på framsidan fuckade upp och blev osynkad med höftdelarna. Det som gjorde att jag sedan blev riktigt sur på korsetten var att när jag var nästan klar, då lyckades jag slinta med kniven och skära upp en lång reva i lädret. Då var det nära att jag gav upp. Trots att jag har läder i mängder så har jag begränsat med just det 1mm läder som jag använde till korsetten. När jag lugnat ner lite konstaterade jag att revan inte skulle synas under tabarden. Jag letade upp ett superlim och limmade ihop den igen. Dessutom är höftdelarna lite längre än referensen, detta för att jag annars inte skulle kunna röra på benen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar