söndag 1 augusti 2010

Att välja min första cosplay

[ENG]

Jag tänkte börja med att vara ärlig. Jag har aldrig cosplayat förut. Jag har inte heller varit på animekonvent. Jag har dock vänner som både går på animekonvent och cosplayar. Det var genom dem som jag blev otroligt intresserad av cosplay. Jag är lajvare i grunden så jag har redan vissa dräktskaparskills.

Jag hade lite svårt att välja cosplay. Inte för att jag hade för många att välja mellan. Nej, tvärt om. När jag bestämde mig för att cosplaya hade jag endast sett en enda anime, och det var Sailor Moon. Jag fick gräva ganska djupt i minnet för att hitta japanska tv-serier, filmer och spel jag sett eller spelat. Jag kom tillsist upp med en liten lista.

Prince Endymion (Sailor Moon)
Sephiroth (Final Fantasy VII)
MewTwo m/ rustning (Pokémon)
Dark Link (Zelda: Ocarina of Time)
Sheik (Zelda: Ocarina of Time)

Med denna lista var det mycket enklare att välja.
MewTwo åkte bort med en gång då jag inte har kunskap nog för att skapa helkroppsdräkter.
Sephiroth försvann en liten stund senare efter att jag hittat en bild från UppCon10 på en riktigt snygg Sephiroth. Jag insåg att jag inte skulle kunna tävla mot honom.
Prince Endymion var tvungen att gå då jag inte kunde hitta tillräckligt bra referensbilder.
Tillsist så petades Dark Link från listan efter att jag återigen sett världens snyggaste Dark Link. Dock inte från ett svenskt konvent, men jag kände på mig att om jag skulle försöka mig på Dark Link så skulle jag hela tiden känna mig sämre än den Dark Link jag hittat.

Så då återstod Sheik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar