tisdag 3 augusti 2010

Benläder

[ENG]
10,5h – X kr

Beskrivning:
Benlädret består av två delar; smalben och lår. Smalbensdelarna har ett inristat mönster och snöras fast på framsidan. Lårdelarna har ett målat mönster, vitt foder och fästes med spännen på baksidan och med bandage.

Material:
Både smalbensdelarna och lårdelarna är tillverkade i 3mm naturgarvat läder. Snörningen består av lädersnöre och fodret är vitt linnetyg.

Metod:
Jag var lite dum när jag gjorde dessa. Trots att jag är lajvare och vet att man ska använda kartong som testmall innan man skär så använde jag vanligt tyg. Detta straffade sig med att jag fick skära om bitarna ganska många gånger innan de blev bra. I övrigt var det inte så svårt att få dem i rätt form. Bara att blötlägga dem i varmt vatten och forma till den man vill ha (i mitt fall runt mina ben). När lädret torkar behåller de sin form.
Angående mönstret i lårskenorna. Jag utrustade mig med pannlampa och studerade mina referensbilder riktigt noggrant. Med tillräckligt bra belysning kunde jag urskilja mönstret i bilderna. Jag ritade av dem och överförde mönstret till lårskenorna. Jag säger inte att det är exakt det mönstret som är inristat på Sheiks lårskydd. Jag kan mycket väl ha sett fel, plus att delar av mönstret var täckt av linnetyg, så på dessa delar gissade jag.
Det vita fodertyget limmades fast i lårlädret. Under denna process upptäckte jag att tyglim löser upp läderfärg. Hur denna kunskap användes beskrivs under ”Färgning”.

Problem och lösningar:
Inga större problem uppstod. Använd kartong, inte tyg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar