fredag 6 augusti 2010

Armläder

[ENG]
11h – X kr

Beskrivning:
Armskydd i läder, under och överarm i mörkare färg med ljusare kanter och axlar i ljusare blå med målat mönster. Alltsammans hopsatt med grövre lädersnöre.

Material:
Armlädret är sytt i 3mm naturgarvat läder, snörningen består av lädersnöre. Lädret mellan över- och underarmarna är i 1mm läder, för att skapa lite mer flexibilitet.

Metod:
Håltång. Fy fan vad jag är trött på håltången. Jag har använt håltången så mycket i armlädret att händerna blöder. Men det är det värt med tanke på hur snygga ”stygn” armlädret har fått.

Problem och lösningar:
Axelskydden var ett helvete. Först höll jag ihop dem med remmar över bröstet och nacken. Detta visade sig vara mycket obekvämt, och gjorde att axelskydden blev spetsiga uppåt. Det tog ett bra tag innan jag kom på att jag kunde sy fast axelskydden i ringbrynjan. Ringbrynjans tyngd gjorde att axelskydden hölls nere.
Ett annat problem som uppstod var att jag inte tänkte på ringbrynjan när jag mätte ut storleken på överarmsdelarna. Detta gjorde att de inte går att snöra åt helt och hållet med ringbrynjan under. Enda lösningen jag hittade för detta var att ignorera det och låta det vara så.
Med eller utan ringbrynjan så är det ändå riktigt jobbigt att ensam snöra under sin egen överarm. Inte undra på att Zelda behövde Impas hjälp när hon klädde sig som Sheik.
Det smala lädret som håller ihop över- och underarmsdelarna är lite längre än de är på referensbilderna. Detta för att armarna annars skulle låsas. De som designade Sheiks utrustning tänkte inte så mycket på praktisk tillämpning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar